Sprzedaż mieszkania

Umowa sprzedaży lokalu mieszkalnego jest jedną z najczęstszych czynności notarialnych. Pamiętaj, że umowa taka dla swej skuteczności wymaga zachowania formy aktu notarialnego, zatem konieczna jest wizyta u notariusza.

CHCESZ SPRZEDAĆ/KUPIĆ MIESZKANIE?

Jakie dokumenty i informacje musisz przygotować

Warunki umowy: cena sprzedaży, sposób i termin zapłaty ceny, termin wydania lokalu stronie kupującej.

Sprzedający:

  • dane osobowe (imiona, nazwisko, imiona rodziców, numer PESEL, seria i/lub numer ważnego dokumentu tożsamości),
  • numer księgi wieczystej lokalu,
  • dokument potwierdzający nabycie lokalu (np. wypis aktu notarialnego właściwej umowy, wypis aktu poświadczenia dziedziczenia, odpis postanowienia sądu o stwierdzeniu nabycia spadku),
  • zaświadczenie zawierające informację, czy lokal jest położony na obszarze rewitalizacji (zaświadczenie uzyskasz we właściwym urzędzie miasta (miejskim)/urzędzie gminy),
  • świadectwo charakterystyki energetycznej lokalu (przeczytaj więcej tutaj).

Kupujący:

  • dane osobowe dane osobowe (imiona, nazwisko, imiona rodziców, numer PESEL, seria i/lub numer ważnego dokumentu tożsamości),
  • umowa kredytowa (jeśli zakup mieszkania następuje przynajmniej w części za środki pochodzące z kredytu bankowego, a zabezpieczeniem spłaty kredytu ma być hipoteka ustanowiona w akcie notarialnym obejmującym umowę sprzedaży),
  • zaświadczenie właściwego banku dotyczące wpisu hipoteki w księdze wieczystej.

UWAGA: W konkretnym przypadku możemy poprosić Cię o przedłożenie dodatkowych dokumentów (np. zaświadczenia naczelnika właściwego urzędu skarbowego, wypisu aktu notarialnego obejmującego umowę majątkową małżeńską) lub udzielenie dodatkowych informacji.

Ile to będzie kosztować

Na łączny koszt umowy sprzedaży lokalu składają się zazwyczaj:

1) wynagrodzenie notariusza pobierane na podstawie taksy notarialnej

2) podatek od czynności cywilnoprawnych od sprzedaży wynoszący 2% wartości rynkowej mieszkania (sprawdź, kiedy sprzedaż lokalu mieszkalnego jest zwolniona z podatku PCC), 

3) opłaty sądowe (więcej o opłatach sądowych dowiesz się tutaj),

4) opłata za elektroniczny wypis aktu dla Szefa Krajowej Administracji Skarbowej w stałej wysokości 5 zł.

Skontaktuj się z kancelarią, by poznać całkowity koszt Twojej umowy.  

PAMIĘTAJ

Jeśli zamierzasz sprzedać lub kupić mieszkanie, Twój numer PESEL nie może być zastrzeżony w chwili zawierania umowy.


Jeśli masz pytanie, skontaktuj się z kancelarią